BURN-OUT

Hoe zit het met mijn baan en blijf ik gezond? Een groot deel van de Nederlanders maakt zich ernstige zorgen over de toekomst. Burn-outs liggen en masse op de loer, zo menen psychologen.

"Naast een tweede (of derde?) coronagolf komt er ook een mentale golf aan".

Horecazaken moesten tijdens de lockdown sluiten, bijna niemand boekt meer een dure vakantie en oma is ziek. We piekeren ons suf, hoe moet dit verder? En even stoom afblazen zit er ook al niet in, nu evenementen zoals voetbalwedstrijden en festivals zijn afgelast. 

Piekergedachten

Vier miljoen Nederlanders staan op omvallen, schatten neuropsychologen. In een normale situatie telt Nederland 1 miljoen verborgen burn-outs. Het gaat om mensen die - als de stress toeneemt - binnen drie tot zes maanden omvallen. Door de coronacrisis is dat aantal verviervoudigd. We kunnen onze piekergedachten niet langer afschudden door een opeenstapeling van slecht nieuws.

Als dit zo doorgaat hebben we over een half jaar niet alleen een virologische tweede/derde golf, maar ook een mentale golf. En daar is de geestelijke gezondheidszorg niet klaar voor.

 

Permanente schade aan hersenen

Langdurige negatieve gedachten veroorzaken ook cognitieve functiestoornissen, blijkt uit recent onderzoek. Het kan leiden tot eiwitafzettingen in de hersenen, waardoor neurologische problematiek kan ontstaan. Hier moet nog veel onderzoek naar gedaan worden, maar die schade aan de hersenen is niet meer terug te draaien.

Ons brein bestaat uit drie delen.  Het reptielenbrein, het zoogdierenbrein en het mensenbrein. Het mensenbrein is rationeel, we analyseren en nemen gedegen beslissingen. Als de spanning hoger wordt, komt het zoogdierenbrein in actie. "Vechten of vluchten. En als uiteindelijk alle energie is opgebruikt en je depressief op de bank zit, is het reptielenbrein actief. Alle vechtlust is eruit."

De verleiding is groot om dan maar op de bank te blijven hangen met een zak chips. Eet goed, sport en praat met anderen over je problemen. Je kunt jezelf echt depressief praten of gek maken. Je hebt een tunnelvisie. Ja, maar-gedachtes spelen op. Terwijl anderen misschien wel mogelijkheden zien.

 

Door goed te eten, op tijd naar bed te gaan, iedere dag even naar buiten te gaan, kun je terugkeren naar het mensenbrein. "Maar dan heb je wel anderen nodig die zeggen 'even kappen nu met je negatieve gedachtes'. En als je buiten wandelt, wandel dan bewust. Voel de wind, zie de vogels."

Ook de Personal Trainers werken met Mental Coaching om de stress te verlagen.

Dit door Personal Training maar ook door persoonlijke gesprekken te hebben.

Soms is het even fijn om je verhaal te delen met een persoon die minder dicht bij je staat zoals familie of vrienden.

Zit jij niet lekker in je vel, weet je niet meer hoe je uit de negatieve cirkel kunt komen?

Lees ons blog voor een aantal praktische tips.

Laat ons je helpen en neem gerust contact met ons op.

Wij zijn er voor je!