De coronacrisis heeft de sportsector ingrijpend veranderd. In plaats van alsmaar 'verder, sneller en meer' ligt de focus nu voornamelijk op algemene gezondheid, een holistische aanpak en specialisatie.
De German Industry Association for Fitness and Health (DIFG) voerde eind mei een studie uit onder de titel 'Fitness in times of Corona'. Daaruit bleek dat de grote meerderheid van de (Duitse) respondenten vooral begaan is met hun eigen gezondheid, als logisch gevolg van het coronavirus. Zo'n 68% is voorstander dat fitnesscentra weer openen, maar 40% willen enkel gaan als er voldoende veiligheidsmaatregelen worden genomen.
Dit zijn de 7 belangrijkste fitness- en sporttrends die ISPO.com en DIFG 'voorspellen' voor 2021:
1. Fitnesscentra zullen moeten voldoen aan strenge hygiënische normen
Veel mensen zijn tijdens de lockdown naarstig blijven/beginnen sporten en willen/zullen dat blijven doen (73% van de bevraagden in de DIFG-studie). Fitnessadepten en indoorsporters willen graag weer binnen sporten, op voorwaarde dat het er hygiënisch aan toe gaat. Er is dus een belangrijke taak weggelegd voor de eigenaars en uitbaters van fitness- en sportcentra.
2. Focus op gezondheid in het algemeen
Door de wereldwijde pandemie zijn mensen steeds meer gaan beseffen dat een goede gezondheid en een sterke weerstand cruciaal zijn. Vandaar dat er zo massaal gesport wordt sinds de uitbraak van het coronavirus: sport verhoogt de immuniteit. Fitnesscentra zullen evolueren van 'gym-oriented' naar 'health-oriented'. Het zal minder om louter prestaties gaan en steeds meer om bewegen om je goed in je vel te voelen en gezond te zijn. Bedrijven zullen intensiever investeren in fitte en gezonde werknemers.
3. Training van lichaam én geest
Pre-corona was er al veel interesse in yoga, pilates, mentale training... Dit is alleen maar toegenomen de laatste tijd. Meer mensen willen hun fysieke training combineren met mentale ontspanning en zoeken naar innerlijke rust (bv. om om te gaan met stress op het werk, thuis...). Ze gaan op zoek naar een connectie tussen body en mind.
4. Gerichte training voor bepaalde doelgroepen
Individualisering is een trend op alle vlakken: media, reizen, retail... Zo ook in de sportsector. All-round fitnesscentra met een breed aanbod zullen blijven bestaan. Maar verwacht wordt dat de 'boutique' fitnesscentra, met sport- en gezondheidsprogramma's op maat van de leden, alsmaar populairder zullen worden. Veel mensen zijn vandaag op zoek naar specialisatie en zijn bereid om daar iets meer voor te betalen.
5. Speciaal aanbod voor risicogroepen en senioren
Gezondheid en beweging zijn zeker ook belangrijk voor corona-risicopatiënten en senioren. Het is dus aan fitness- en sportcentra om deze mensen aan te trekken met een aangepast aanbod. Dat kunnen individuele sessies zijn, workouts in kleine groepjes of digitale programma's om thuis af te werken, in alle vertrouwde comfort.
6. Sport en fitness gaan perfect samen
Vroeger was de scheiding 'binnen sporten' vs. 'buiten sporten' veel strikter. Ofwel ging je buiten lopen, ofwel op de loopband: niet allebei. Door corona is dit veranderd. Veel buitensporters gaan nu af en toe indoor sporten en omgekeerd. Buiten en binnen sporten gaan meer hand in hand, wat zich zal vertalen in een meer 'holistische' sportaanbod waar beide gecombineerd worden.
7. Online + Outdoor
Toen de fitness- en sportcentra tijdelijk gesloten waren, zijn veel mensen 'online' beginnen sporten, bv. fietsen of lopen met/tegen virtuele sportmaatjes. Ook al zijn de centra nu weer geopend, het digitale aspect van sporten zal in trek blijven. Ook outdoor fitness wordt populairder, aangezien sporten in de buitenlucht aangemoedigd wordt omdat het extra veilig is. Misschien zullen fitness- en sportcentra binnenkort enkele toestellen buiten zetten? Iets om in het oog te houden!
コメント