Stoppen met koffie? 5 afkickverschijnselen om te overwinnen

Als je wilt stoppen met koffie, hangt er een flink aantal afkickverschijnselen boven je hoofd waar je mee te maken kunt krijgen. Van hoofdpijn tot trillende handen, we zetten ze voor je op een rij.


Zit je boven het maximaal aantal kopjes koffie per dag, of wil je gewoon minder afhankelijk zijn van het kopje zwarte goud in de ochtend? Dan kan (tijdelijk) stoppen met koffie een goed idee zijn. Bereid je dan alleen wel alvast voor op de onderstaande ontwenningsverschijnselen van zo’n cafeïne-detox, dan kan het alleen maar meevallen.


Afkickverschijnselen bij het drinken van koffie

De onderstaande afkickverschijnselen kunnen allemaal de revue passeren als je wil stoppen met het drinken van koffie. Of eigenlijk nog specifieker: met het stofje cafeïne. Wil je stoppen met energiedrankjes als Red Bull of Monster Energy, dan praten we over dezelfde symptomen.


De verschijnselen kun je al na één dag zonder cafeïne merken, en ze kunnen tot wel twee weken aanhouden. Hoe veel last je hiervan hebt verschilt per persoon, en ligt ook aan de hoeveelheid koffie die je drinkt. De afkickverschijnselen zullen erger zijn wanneer je dagelijks acht zwarte koffie drinkt, dan wanneer je afkickt van één cappuccino per dag.


1. Hoofdpijn

Hoofdpijn komt het meest voor als afkickverschijnsel van koffie. Het weglaten van cafeïne zorgt voor meer bloedtoevoer naar de hersenen, waardoor sommige mensen dus hoofdpijn krijgen. Vaak wordt deze hoofdpijn omschreven als een scherpe pijn die continu aanwezig is.


2. Vermoeidheid

Drink jij vaak koffie omdat je een oppepper nodig hebt? Dan is natuurlijk het logisch dat je tijdens je cafeïne-detox vermoeider bent dan wanneer je wel koffie drinkt. Je mist immers net dat beetje extra energie.


3. Onrustig en trillende handen

Als je te veel koffie drinkt, dan kan je daar onrustig van worden. En wat blijkt? Ook als je wil stoppen met koffie, kun je te maken krijgen met een onrustig gevoel in je hoofd. Omdat je zowel lichamelijk als psychisch afhankelijk kunt worden van koffie, is die onrust het gevolg van het ontbreken van je bakkie pleur.


Als je dat nog een stap verder trekt, dan zie je ook dat mensen door die onrust last kunnen krijgen van trillende handen. Dit komt niet extreem vaak voor, maar het wordt wel genoemd in dit onderzoek.


4. Chagrijnig

Stel je omgeving vast op de hoogte van jouw cafeïne-detox, want de eerste dagen ben je waarschijnlijk niet te genieten. Het stimulerende effect van koffie geeft je een goed gevoel, en zodra dit effect weggaat kan je je hierdoor chagrijnig en neerslachtig voelen.


5. Moeite met concentratie

Nog een vervelende bijwerking van het stoppen met koffie is dat je concentratieproblemen kunt krijgen. Als je cold turkey wilt stoppen, begin dan op een donderdag of vrijdag. De tweede en derde dag worden als het lastigst beschouwd, dus als je op donderdag begint dan vallen die dagen in het weekend.


Hoeveel koffie mag je eigenlijk?

Maximaal vijf kopjes koffie per dag

Het gaat om een studie naar de langetermijneffecten van koffieconsumptie in relatie tot hart- en vaatziekten. Het onderzoek is geleid door wetenschappers Dr. Ang Zhou en professor Elina Hyppönen. Het onderzoek bevestigt dat zes kopjes koffie per dag het punt is waarop overtollige cafeïne een hoge bloeddruk veroorzaakt, die voorafgaat aan hartziekten. Aan het langetermijnonderzoek hebben 347.077 deelnemers tussen 37 en 73 jaar oud meegedaan.


“Koffie is het meest gebruikte stimulerende middel ter wereld. Het drankje maakt ons wakker, geeft ons een boost en helpt ons focussen. Maar mensen vragen vaak hoeveel cafeïne je maximaal per dag in kunt nemen”, zegt professor Hyppönen uit. “De meeste mensen zijn het erover eens dat ze zich zenuwachtig, geprikkeld of zelfs misselijk voelen als ze te veel koffie drinken. Daarom is het een prettige zekerheid om te weten wat je limiet is. Voor een gezonde bloeddruk en een goede toekomst van je hart is het maximaal aantal kopjes per dag minder dan zes.”


Alternatieven voor koffie

De effecten van cafeïne houden zo’n zes uur aan. Dat betekent dat wanneer je om drie uur ’s middags koffie drinkt, je daar ’s avonds nog last van kan hebben. Daardoor kan je slaappatroon verstoord raken. Dus, de volgende keer: kies een van deze vier alternatieven.


Gezonde smoothie

Geen koffiebonen als basis, maar groenten en fruit. Perfect om jezelf een flinke energieboost te geven. Met een smoothie kun je eindeloos variëren.

Net zo lekker als koffie, maar dan een stuk gezonder.


Kombucha

Kombucha is gefermenteerde zoete thee en wordt eeuwen gedronken. Tegenwoordig heeft het een hipster gehalte, maar door alle probiotica is dit drankje wel ontzettend goed voor je maag en darmen. Het is dus best de moeite waard om een aantal flesjes in je koelkast te zetten.


Groene thee

Thee is het bekendste alternatief voor koffie, maar ga dan wel voor groen. Deze bevat namelijk naast een kleine kick door de theïne ook heel veel antioxidanten. Deze zijn goed voor je lichaam, dus dat maakt groene thee een gezonde stoot energie.


Water

Hier kan je nooit fout mee gaan. Symptomen van (lichte) uitdroging zijn vaak hoofdpijn en een hongerig en slaperig gevoel. Drink dus een groot glas water om je weer fit te voelen. Tip: maak het lekkerder én effectiever met een schijfje komkommer, wat munt of wat verse citroen.




30 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube