8 afslanktips voor de feestdagen

Afvallen lijkt onmogelijk met de feestdagen, maar dat is het niet! Hier lees je 8 simpele afslanktips om op gewicht te blijven, ondanks alle gezelligheid.





1. Houd balans


Op gewicht blijven is eigenlijk heel simpel: je zorgt ervoor dat je evenveel energie verbruikt als dat er binnenkomt via voeding. Toch lukt het heel veel mensen lang niet altijd om die energiebalans in de gaten te houden, zeker niet in deze veel te gezellige decembermaand. Iedereen heeft zo zijn valkuilen en zwakke momenten tijdens de feestdagen. Denk aan dat schaaltje musketkransjes dat constant wordt bijgevuld, zodat je niet doorhebt dat je in één dag al een halve zak op hebt. Of de veel te lekkere verse appelflapjes van ome Wim. De ander is weer gek op vette sausjes. Onze eindredacteur is dit jaar maar gestopt met de traditie om tijdens de jaarwisseling haar record oliebollen eten te verbreken; het genot van het verorberen van 12 gefrituurde deegbollen blijkt toch van heel korte duur.


Natuurlijk is het niet erg om een dagje wat meer te eten. Tijdens de kerstdagen ontkom je daar bijna niet aan. Maar je kunt hier natuurlijk wél rekening mee houden. Let gewoon op je voeding de dag erna én daarvoor. Eet die dagen iets minder dan wat je nodig hebt. Op deze manier kun je je calorie-inname mooi verdelen over meerdere dagen, zodat je makkelijker op gewicht blijft.


“Vet word je niet in twee dagen”


Gelukkig word je niet ineens moddervet van één uit de hand gelopen maaltijd. Je zult pas merken dat je zwaarder wordt als je meerdere dagen achter elkaar te veel eet. Wees dus niet bang dat je na kerstavond al een kilo zwaarder bent. Prop je gewoonweg niet drie kerstdagen vol, zonder daarvoor te compenseren. Eet voor of na de feestdagen een aantal dagen wat minder en alles is weer in balans.


‘What the hell effect’


Veel lijners hebben last van het ‘what the hell effect’. Het what the hell effect houdt in dat je, als je eenmaal je dieetregels hebt geschonden, denkt dat het toch allemaal niet meer uitmaakt wat er in je mond verdwijnt. Binnen de psychologie worden zulke gedachten ook wel ontremmende gedachten genoemd. Zulke gedachten leiden vaak tot overeten en gedachteloos eten.


Hoe pak ik zulke ontremmende gedachten aan?


Andere ontremmende gedachten zijn bijvoorbeeld “ach, iedereen eet deze week zo veel ongezonde dingen, wat maakt het allemaal uit.” Of “ik kan al die verleidingen toch niet weerstaan, dus ik neem het ervan”. Een eerste stap in het aanpakken van gedachteloos eten of onnodig overeten is dat je inzicht krijgt in je eigen ontremmende gedachten. Dit is niet altijd eenvoudig. Vaak zijn we ons niet bewust van gedachten of soms komen gedachten in flarden voorbij. Langzaam en aandachtig eten kan je helpen je bewust te worden van de hoeveelheden die je binnenkrijgt, waardoor je de kans op gedachteloos eten een stuk verkleint. Zodra je je bewust bent van een ontremmende gedachte, ben je er eigenlijk al; op dat moment kan je je voorgenomen eetgedrag corrigeren.


2. Compenseer met cardio


Ook is het een mogelijk om tijdens de kerstdagen te gaan sporten of een lange duurtraining of wandeling te doen. Ga bijvoorbeeld hardlopen, zwemmen of een flink stuk fietsen of wandelen. Pak de fiets naar het kerstdiner bijvoorbeeld. Of stel voor een wandeling te maken tussen de gangen door.


Kom alleen extra in beweging als je daar zin in hebt. Leg je zelf niet te veel druk op. Dit werkt vaak averechts en vergroot juist de kans op het ‘what the hell effect’. Daarnaast willen wij ook graag dat jij kunt genieten, want daar draaien de feestdagen immers om.


3. Eet extra groente


Als je dan toch maximaal van al het lekkers gaat genieten, zorg er dan voor dat je relatief veel groente eet. Groenten verzadigen doordat ze over het algemeen veel vezels bevatten.






4. Let op alcohol en frisdranken


Je hebt het waarschijnlijk al honderden keren gehoord, maar ik hamer er toch nog even op. Vergeet niet dat er enorm veel calorieën zitten in frisdranken, alcohol en sapjes. Vervang frisdrank met suiker door een light alternatief. En houd er rekening mee dat alcohol ook gewoon meetelt in je energiebalans. Mannen die veel bier drinken hebben vaak niet voor niks een bierbuikje 😉


Ga je toch van iets met alcohol genieten? Neem dan bijvoorbeeld wijn, wodka of whiskey, omdat hier weinig toevoegde suikers in zitten. Dubbel zo veel calorieën krijg je binnen als je een mixdrankje neemt met suiker en alcohol.


Een tweede belangrijk nadeel van alcohol: je verliest je remmingen en alles smaakt net wat lekkerder, waardoor je sneller zwicht en overeet. Je bewust zijn hiervan, scheelt al de helft.


5. Drink water


Drink zowel voor als tijdens het diner meer dan voldoende water. Dit zorgt ervoor dat je voller zit, en dus minder zal eten. Ook helpt water bij het verteren van het riante kerstdiner. Zo voorkom je dat je darmen van slag raken door de vele hapjes, sauzen en exotische gerechten, zodat je de volgende dag misschien zelfs nog de puf hebt voor een hardlooprondje.


6. Schep klein op


De beste truc is om minder te eten is door gewoon minder grote porties op te scheppen. Dit doe je bijvoorbeeld door een kleiner bord te gebruiken. Op deze manier houd je jezelf een beetje voor de gek. Maar geloof ons: door een kleine hoeveelheid langzaam op te eten, raak je toch met gemak vol.


7. Drink een kop koffie


Drink een extra kop koffie tijdens de kerstdagen. Koffie zorgt ervoor dat je meer energie hebt, het remt de trek en het gooit ook nog eens de vetverbranding iets omhoog.






8. Zorg voor gezonde hapjes


Zorg ervoor dat jij de chef bent deze kerst! Door zelf de ingrediënten te kiezen, heb je meer controle over het aantal calorieën dat je binnenkrijgt. Kies voor gezonde recepten met relatief veel groente, zodat je eerder een verzadigd gevoel krijgt.


Als je de gastheer of -vrouw bent, kun je kiezen voor gezonde hapjes, bijvoorbeeld een salade met tomaat, komkommer of fruit. Een echte fruitbowl als toetje doet het vaak net zo goed bij de gasten als die enorme Sachertorte waar je oom elk jaar mee komt aanzett