Deze 11 voedingsmiddelen kunnen bijdragen aan een gezonde bloeddruk

Kalium is het toverwoord.


Als 't op kalium aankomt, denkt men veelal aan bananen. En terecht. Maar toch zijn er een aantal voedingsmiddelen die nog beter scoren dan bananen. De onderstaande 11 ingrediënten zijn de échte sterspelers in het verhaal.

Kalium gaat natrium, wat bloeddruk verhogend werkt, tegen. Een gunstig effect op de bloeddruk dus, dat kalium.


Om gezond te blijven is de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid kalium bij zowel mannen als vrouwen 3.500 milligram per dag, aldus het voedingscentrum. Een tekort aan kalium komt weinig voor, maar mocht je het zekere voor het onzekere willen nemen: wij hebben de voedingsmiddelen die (relatief) veel kalium bevatten voor je op een rij gezet.


Voedingsmiddelen die veel kalium bevatten:


  • Zoete aardappel

  • Avocado

  • Gedroogde abrikozen

  • Witte bonen

  • Yoghurt

  • Tomatenpuree

  • Spinazie

  • Aardappels

  • Zwarte bonen

  • Pompoen

  • Snijbiet

  • Zoete aardappel


Zoete aardappel

Friet, salade, stamppot of zelfs toast: zoete aardappel is altijd een goed idee. De knollen bevatten ook nog eens 542 mg kalium per stuk (uitgaande van een middelgroot exemplaar) en voornamelijk langzame koolhydraten.


Avocado

Nog een reden om meer avocado te eten: een halve avocado bevat maar liefst 487 mg kalium. Maak er bijvoorbeeld een overheerlijke guacamole mee.


Gedroogde abrikozen

Ook gedroogde abrikozen zijn echte kaliumbommetjes: 430 mg per zes stuks. Lekker zo uit het vuistje, door een salade, tajine of havermout.


Witte bonen

In 1 cup (ongeveer 180 gram) zit maar liefst 541 mg kalium. Top voor door een wrap.


Yoghurt

Lekker als ontbijt, lunch, tussendoortje en zelfs als toetje. Boffen dat er maar liefst 579 mg kalium in een bakje van 225 gram zit.


Tomatenpuree

Een goede reden voor nog meer pizza en pasta: 4 eetlepels tomatenpuree bevat ongeveer 669 mg kalium.


Spinazie

Dat spinazie gezond is weten we al sinds Popeye, maar het bevat ook maar liefst 839 mg kalium per portie. Meng het rauw door je smoothie of salade, of gekookt door pasta, stamppot of bij een eitje.


Aardappels

Niet alleen zoete aardappels zijn echte kaliumbommen, ook gewone piepers bevatten veel kalium. Eén middelgrote aardappel bevat maar liefst 941 mg kalium.


Zwarte bonen

Ja, ook zwarte bonen staan in deze lijst. Ze bevatten nog meer kalium dan hun witte broertje: 739 mg per portie.


Pompoen

Goed nieuws voor alle pompoenliefhebbers onder ons. De oranje herfstgroente bevat maar liefst 896 mg kalium per portie. Kom maar door met de pompoensoep, risotto, salade en meer lekkers.


Snijbiet

Tot slot een minder gebruikte groente: snijbiet. De bladeren en stengels van de biet zijn heerlijk om te roerbakken zoals je bij spinazie zou doen en bevatten 961 mg kalium per portie.




17 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts