top of page

Hoe lees je een etiket?

Op een voedseletiket staat veel informatie. Niet alles is even belangrijk. Waar moet je op letten om een goede keuze te maken? We geven je enkele tips.





Lees de productbeschrijving en ingrediënten

Bekijk de productbeschrijving en ingrediënten op de verpakking. Die beschrijven wat erin zit en hoeveel. De productbeschrijving staat vaak voor of boven de ingrediëntenlijst. Die geeft vaak een beter beeld van het product dan de mooie naam op de voorkant.

De ingrediënten hebben altijd een verplichte volgorde: wat vooraan staat, zit er het meest in. Staat tarwe eerder in de lijst dan spelt op een spelt-fruitbiscuit? Dan bevat het meer tarwe dan spelt.




Check de voedingswaarde

Een fruitige melkdrank lijkt gezond, maar bevat soms nog meer suiker dan frisdrank. Controleer dan de voedingswaarde op suikergehalte. De voedingswaarde staat meestal in een tabel. Daarin staat hoeveel kilocalorieën, eiwitten, vetten, verzadigd vet, koolhydraten, suikers en zout een product bevat per 100 gram of 100 ml. Soms staan er ook de hoeveelheden per portie.


Vergelijk producten uit hetzelfde schap

Vergelijk eens dezelfde soort producten van verschillende fabrikanten met elkaar. Je leert dan de verschillen in suiker, zout, calorieën, (verzadigd) vet of de aanwezigheid van bepaalde ingrediënten.

Zo lijken Vifit drinkyoghurt rode vruchten en Optimel drinkyoghurt framboos op elkaar qua smaak en soort. Toch bevat Vifit beduidend meer suiker per 100 ml: 8,1 gram, tegenover 3,6 gram van Optimel. Uit de ingrediëntenlijst blijkt onder andere dat er in Optimel zoetstof en meer vruchtensap zit.































Herken marketingtrucs

Fabrikanten hebben een doos vol marketingtrucs om een product aantrekkelijker te maken. Ze verdoezelen bijvoorbeeld de voedingswaarde, noemen loze loktermen of gebruiken claims over toegevoegd suiker. Op die manier lijken producten beter dan ze werkelijk zijn.





Op deze Fruit Shoot staat bijvoorbeeld ‘met echt vruchtensap’ en ‘zonder kunstmatige zoetstoffen’ op de verpakking. Maar het merendeel is geconcentreerd vruchtensap verdund met water en suiker. De voorkant klinkt dus gezond, maar in feite is het product vergelijkbaar met gewone frisdrank.


Betrap stiekeme suikers

Of er suiker in een product zit, zie je aan het suikergehalte in de voedingswaardetabel, maar ook in de ingrediëntenlijst. Vind je een benaming zoals op de suikerwijzer in het product, dan is dat ook een vorm van suiker.


Let op vals volkoren

Fabrikanten pronken graag met de term ‘volkoren’. Volkorenbrood mag alleen zo heten als er 100% volkorenmeel is gebruikt. Maar bij andere producten zijn de regels niet zo duidelijk. Daarom vertellen veel volkorenclaims niet de hele waarheid.

Lees bij producten als crackers, koek, beschuit en knäckebröd dus altijd de ingrediëntenlijst. Daar staat het percentage volkorenmeel. Zit er naast volkorenmeel ook bloem in? Dan is het product dus niet 100% volkoren.


Ontdek topkeurmerken

Op etiketten staan veel verschillende logo's. Die kunnen officieel zijn, maar ook door een fabrikant zijn verzonnen. Je maakt de meest betrouwbare en duurzame keuze door te letten op logo's van topkeurmerken. Die houden strengere eisen aan voor milieu, arbeidsomstandigheden of diervriendelijkheid.


Bekijk de allergenen

Ben je allergisch voor bepaalde stoffen? Ingrediënten die tot een allergische reactie kunnen leiden moeten opvallend in de ingrediëntenlijst staan. Dit zijn de zogeheten allergenen. Ze zijn bijvoorbeeld vetgedrukt, onderstreept of in hoofdletters geschreven.


De volgende allergenen moeten fabrikanten verplicht vermelden:

  • Glutenbevattende granen zoals tarwe, rogge, gerst en haver

  • Ei

  • Soja

  • Melk, inclusief lactose (melksuiker)

  • Pinda’s

  • Noten (amandelen, walnoten etc etc)

  • Selderij

  • Mosterd

  • Sesamzaad

  • Sulfiet

  • Lupine

  • Vis

  • Schaaldieren

  • Weekdieren

Veel fabrikanten vermelden op pakjes en zakjes alleen de voedingswaarde na bereiding. Ze trekken zo een rookgordijn op over de hoeveelheid suiker, vet en zout in hun producten. De Consumentenbond vindt dat op etiketten minimaal de voedingswaarde per 100 gram ‘onbereid product’ moet staan, zodat consumenten weten wat ze kopen.


De voedingswaarde van een bereid product is de voedingswaarde na toevoeging van bijvoorbeeld groente, rijst, pasta, vlees en water aan de mix of saus. Daardoor bevat het product na bereiding minder suiker, vet en zout dan in de pure vorm. Daar maken fabrikanten graag goede sier mee.

Conimex (van Unilever) bijvoorbeeld zet op zijn verpakking dat hun Boemboe Sajoer Boontjes na bereiding 1,9% suiker bevat. In de boemboe zelf zit ruim 30% suiker, maar dat staat niet op de verpakking.


Wettelijk toegestaan

De vermelding van de voedingswaarde per bereid product is wettelijk toegestaan, maar zegt niets over de voedingswaarde van de saus of mix zelf. Met alleen de voedingswaarde per bereid product kunnen consumenten de producten onderling niet vergelijken. Daarnaast kiezen consumenten ook weleens een ander recept dan op het etiket staat, waardoor de voedingswaarde per bereid product niet meer klopt. Terugrekenen naar wat er in het onbereide product zit, is vrijwel onmogelijk.


Lees ook onze blog over hoeveel suiker er in je eten zit.


Disclaimer

De productvoorbeelden in dit artikel zijn alleen ter illustratie. Het kan zijn dat de verpakking, voedingswaarde en/of de ingrediënten inmiddels aangepast zijn.



Volg je Project New Me al op Facebook en Instagram?






26 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page