Helpen kiwi's eetbuien te onderdrukken?

Door goede keuzes te maken wat je voeding betreft, kan je je dagelijkse vitaliteit bewaren en het hele jaar in topvorm doorbrengen. Fruit en groenten zijn uiteraard altijd een goede optie. Kiwi's in het bijzonder, want die onderdrukken het hongergevoel en geven energie.


Studies tonen, dat we in de winter en herfst ongezonder eten. Het koude weer versterkt ons verlangen naar comfort food. De verklaring voor dit fenomeen is puur fysiologisch. De koude stimuleert een zelf-beschermende reflex, die het signaal naar ons organisme stuurt, dat het zich snel moet verwarmen. Die boodschap vertaalt zich in een plotse zin in voeding die rijk is aan koolhydraten, die je van een instant hernieuwing van energie moeten voorzien.


Een andere, minder bekende, oorzaak, is het gebrek aan zonlicht. Gedurende de sombere herfstdagen worden we minder blootgesteld aan licht, dit heeft een effect op onze hormonen. Het melatonine niveau (een hormoon dat door het duister gestimuleerd wordt) kan pijlsnel stijgen. Dat beïnvloedt dan weer een andere stof in ons lichaam, die een effect heeft op ons welzijn: serotonine. Het gehalte hiervan zal dalen … met als gevolg dat we sneller naar een rijke, vette hap grijpen.


Maar er is hoop: een recent onderzoek heeft aangetoond dat kiwi's onze bloedsuiker reguleren. Een kiwi bij het ontbijt voorkomt een piek in je suikerspiegel, vermindert je hongergevoel en houdt de drang om te snoepen onder controle.


Dit effect is te danken aan de unieke vezelsamenstelling van kiwi's. In tegenstelling tot de vezels van appels, appelsienen of die van granen, hebben die van de kiwi een heel hoge capaciteit om water op te slaan. De kiwivezels slaan het water op en zwellen zo op als een gel. De suikers in je ontbijt worden zo in kleinere porties verteerd en afgebroken, hierdoor worden de suikers trager opgenomen, wat je hongergevoel uitstelt.


Kiwi's: boordevol vitamines en mineralen

Behalve dat kiwi’s ontzettend lekker zijn, zijn ze ook een bron van vitamines en mineralen. Eén kiwi bevat bijna het dubbele aan vitamine C als een sinaasappel en ongeveer net zo veel kalium als een banaan.


De kiwi draagt daardoor bij aan het versterken van je immuunsysteem en het functioneren van je zenuwstelsel. Daarnaast zit er in een kiwi meer vitamine E en K dan in de meeste andere vruchten. Met andere woorden: een perfecte vrucht om je micronutriënten bij te houden.


Kiwi's voor een betere slaap

Kiwi’s hebben bewezen een belangrijke rol te spelen bij slaap. Zowel het in slaap komen, de totale slaapduur en de slaapkwaliteit, worden positief beïnvloed door de vele nuttige stoffen die je in de kiwi vindt. Slaap is op zijn beurt weer erg belangrijk voor je sportieve prestaties, spierherstel en algehele welzijn.


Kiwi's passen binnen elk dieet

Doordat de kiwi maar 48kcal per 100 gram bevat en toch vol zit met al die eerdergenoemde gezonde stoffen, is het een vrucht die bijna in elk dieet past. Ook bevat een kiwi minder suiker dan bijvoorbeeld een appel of een banaan.


Een banaan bevat bijna het dubbele aantal kcal en 10 gram meer suiker per 100 gram. Verder heeft de kiwi een positief effect op de stoelgang, de opname van eiwitten en ijzer en bevat het meerdere antioxidanten. Met recht een superfood.


Extra tip:

Ga eens 'n keer naar de lokale wekelijkse markt. Dat scheelt je een hoop knaken en je hebt gegarandeerd een vers product.


Check hier verschillende recepten met kiwi's.


Tien weetjes die je waarschijnlijk niet weet van een kiwi

Wist je…

  1. Dat de kiwi oorspronkelijk uit China komt en de originele naam van de vrucht een Chinese kruisbes is?

  2. Dat je ook de schil van de kiwi kan eten? De meeste mensen schillen de kiwi of snijden de vrucht middendoor en lepelen deze vervolgens uit. Hoewel je even zult moeten wennen aan de zachte haartjes van een kiwischil die je lippen raken, zal dit vreemde gevoel al na de eerste hap verdwenen zijn.

  3. Dat een kiwi ook wel ‘groen goud’ wordt genoemd om zijn hoge dosis vitamine C en E? En daar draagt de schil flink aan bij.

  4. Dat je kiwi’s het beste bewaart in de koelkast? Groene kiwi’s zijn vaak wat harder dan gele kiwi’s en zijn het lekkerst als je ze een paar dagen voordat je ze eet uit de koelkast haalt.

  5. Dat kiwi’s aan bomen groeien en deze bomen 7 jaar nodig hebben om te volgroeien? De kiwi’s groeien aan een soort lianen. Het eerste jaar worden de slingerplanten in de lucht geleid als een soort tipi, het tweede jaar, als ze vruchten dragen, worden de lianen ‘platgelegd’ op een hoogte die makkelijk te plukken is.

  6. Dat de vrucht pas zijn intrede heeft gedaan op de Europese markt toen de vrucht geteeld werd in de kiwiboomgaards van Nieuw-Zeeland? De vrucht kreeg toen de naam ‘kiwi’, die afstamt van de loopvogel die op Nieuw-Zeeland voorkomt? Het ronde lichaam van de kiwivogel is bedekt met bruine veren en heeft iets weg van een kiwivrucht.

  7. Dat astmapatiënten de kiwi eens wat vaker aan hun dieet zouden moeten toevoegen? Door de grote hoeveelheid vitaminen en antioxidanten helpen kiwi’s om astmaklachten te verminderen en de longfunctie te verbeteren.

  8. Dat kiwi’s een van de minst bespoten vruchten zijn? Er komen dus weinig bestrijdingsmiddelen aan te pas. Top!

  9. Dat je het rijpingsproces van een kiwi versnelt door ze in een papieren zak samen met ander fruit te stoppen? Bewaar kiwi’s op een fruitschaal uit de zon.

  10. Dat gele kiwi’s drie keer zoveel vitamine C bevatten dan een sinaasappel? De groene kiwi bevat dan wel weer meer vezels en vitamine A. De gele Zespri SunGold kiwi is lekker zoet van smaak.



33 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube