top of page

Wat is CrossFit en hoe beginnersvriendelijk is het?


CrossFit is een high-intensity workout die voortdurend wordt gevarieerd om je voor te bereiden op elke fysieke uitdaging. CrossFit bevat vele soorten oefeningen, waaronder gewichtheffen, aërobe activiteiten (zoals hardlopen en roeien) en gymnastiek.



CrossFit workouts worden geleid door een getrainde en gecertificeerde CrossFit coach en kunnen worden aangepast voor elk fitnessniveau.


Dit artikel bespreekt CrossFit - wat het is, voorbeelden van oefeningen, termen die worden gebruikt door CrossFitters en hoe het is aangepast voor beginners.


Wat Maakt CrossFit Training Anders?

CrossFit training verschilt van andere trainingen omdat elke sessie onvoorspelbaar is. De ene dag kun je zware gewichten optillen met een halter, en de volgende dag kun je sprints rennen en pull-ups doen. CrossFit is bedoeld om je voor te bereiden op elke fysieke uitdaging in uw dagelijks leven.


CrossFit workouts zijn altijd high-intensity en competitief. Trainingen worden vaak zo snel mogelijk uitgevoerd of richten zich op het voltooien van de meeste herhalingen die mogelijk zijn in een bepaalde tijd.


CrossFit is een franchise, en locaties - affiliates genoemd - zijn onafhankelijk eigendom van en worden beheerd. Alle CrossFit-filialen zijn echter verplicht om dezelfde CrossFit-methodologie te volgen. CrossFit-faciliteiten worden meestal een "box" genoemd in plaats van een "gym".


CrossFit is duurder dan een typisch lidmaatschap van een sportschool dankzij CrossFit-exclusieve apparatuur, uitgebreide faciliteiten en gepersonaliseerde coaching. CrossFit biedt 'trainer-led' workouts die kunnen worden aangepast aan elk fitnessniveau en wordt vaak beschreven als een levensstijl omdat het een sterk gevoel van gemeenschap en ondersteuning mogelijk maakt.


CrossFit-oefeningen voor beginners

Net zoals je niet in vorm hoeft te zijn om in een sportschool te stappen, hoef je niet fit te zijn om deel te nemen aan CrossFit. Affiliates hebben vaak een introductieles voor mensen die nieuw zijn in de sport. Het doel van deze les is om de basisbewegingen te introduceren die worden gebruikt in CrossFit-trainingen.


Trainen in een sportschool met een professionele CrossFitter

De structuur van een typische CrossFit-sessie kan per locatie verschillen, omdat ze allemaal onafhankelijk eigendom zijn van en worden beheerd. Omdat ze echter allemaal dezelfde CrossFit-methodologie volgen, kun je verwachten dat de training ongeveer een uur duurt en de volgende gecertificeerde door de trainer geleide activiteiten omvat:


  • Trainingsoverzicht, waarin de trainer de training van de dag (WOD) uitlegt, meestal uitgeschreven op een whiteboard

  • Opwarmoefeningen

  • Kracht- of vaardigheidsoefening, zoals barbell-oefeningstechniek

  • Kracht- of conditietraining die tussen de 10 en 30 minuten duurt

  • Cool-down of mobiliteitsoefeningen


CrossFit-trainers zijn verantwoordelijk voor de gezondheid en veiligheid van de atleten en zullen de trainingen aanpassen aan uw fitnessniveau.


Soorten oefeningen die u kunt doen tijdens een CrossFit-training zijn onder meer:

Olympisch gewichtheffen: Clean and Jerk, Jerk

Powerlifting: Squat, bankdrukken, dead lift

Calisthenics: Push-up, pull-up, sit-up

Plyometrics: Box jump, jumping lunge

Gymnastiek: Handstand push-ups of wandelingen, muscle-ups

Sprinten: hardlopen met hoge intensiteit, roeien, fietsen


Voorwaarden die CrossFitters gebruiken

CrossFitters gebruiken een verscheidenheid aan termen en afkortingen, zoals:


  • Box of Gym: CrossFit sportschool

  • WOD: Training van de dag

  • AMRAP: Zoveel mogelijk rondes of herhalingen

  • EMOM: Elke minuut, andere beweging

  • Rx'd: Training werd uitgevoerd zoals voorgeschreven (specifieke gewichten en/of techniek) zonder aanpassingen

  • Geschaald: training werd uitgevoerd met aangepaste techniek en/of minder gewicht


Zijn de oefeningen aanpasbaar?

CrossFit-oefeningen kunnen worden aangepast aan elk fitnessniveau, zelfs als je nog nooit hebt getraind. Tijdens trainingssessies voeren beginners dezelfde activiteiten uit als iedereen, met bewegingen die zijn aangepast aan hun fitnessniveau. Dit heet het opschalen van de training.


Je kunt bijvoorbeeld beginnen met push-ups op een helling met uw handen op een verhoogde box of halteroefeningen doen met een PVC-pijp totdat u de juiste techniek leert en uw lichaam is geconditioneerd om de intensiteit van de oefening te verhogen.


Redenen om CrossFit over te slaan of op te slaan voor later

Hoewel CrossFit-trainingen aanpasbaar zijn, zijn ze misschien niet geschikt voor sommige mensen, met name mensen met bepaalde medische aandoeningen of reeds bestaande verwondingen.


Samenvatting

CrossFit is een high-intensity workout die gewichtheffen, gymnastiek en aerobe oefeningen combineert. Een gecertificeerde trainer leidt CrossFit-lessen in een kleine-groepsomgeving. Bewegingen kunnen worden aangepast aan elk fitnessniveau en zijn bedoeld om een persoon voor te bereiden op elke fysieke uitdaging.


CrossFit is mogelijk niet geschikt voor mensen met bepaalde medische aandoeningen of reeds bestaande verwondingen. Neem, net als bij elke nieuwe trainingsroutine, contact op met een zorgverlener voordat u met CrossFit begint.


Lees het originele artikel over Verywell Health.


Volg je Project New Me al op Facebook en Instagram?

Volg je Crossfit Emmeloord al op Facebook en  Instagram?




17 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page