Leg Curl - 'pijnbank'

5 grote fouten die je bij een Leg Curl die je niet wilt maken.





Om je benen mooi in verhouding te krijgen zul je niet alleen de voorkant, maar ook de achterkant trainen. De Leg Curl is hiervoor een ontzettend goede krachttraining oefening. Het is een isolatie-oefening waarbij de focus alleen op de hamstrings ligt. Als je hier het maximale uit wilt halen, is het belangrijk dat je deze vijf fouten niet maakt.


Fouten bij de Seated en Lying Leg Curl


1. Je doet de oefening te snel

Je wilt misschien snel klaar zijn en je denkt even snel deze makkelijk uitziende oefening te doen. Maar dat is nu juist niet de bedoeling! Als je de oefening snel uitvoert, heb je namelijk veel minder spanning op je hamstrings. Je haalt er dan dus niet het meeste uit.


2. Je gaat te snel omhoog in gewicht

Omdat de Leg Curl zo makkelijk lijkt, wil je misschien snel omhoog gaan in gewicht. Doe dat echter niet te snel. Je techniek kan dan namelijk slechter worden en je kunt zelfs een hamstring blessure oplopen.

Ondanks dat het je misschien makkelijk lijkt af te gaan, blijft een goede techniek ook bij deze oefening heel belangrijk. Ga dus in kleine stapjes omhoog in gewicht. Voel je druk, spanning of pijn in je hamstrings tijdens het uitvoeren van de oefening? Dan is de oefening te zwaar, dus ga dan wat omlaag in gewicht.


3. Je spant je hamstrings niet aan

Om het maximale resultaat uit de Leg Curl oefening te halen, is het belangrijk dat jouw hamstrings zoveel mogelijk worden geactiveerd. Je traint ze beter door je hamstrings ook bewust aan te spannen tijdens het doen van de oefening.


Fouten bij de Lying Leg Curl


Doe je de Lying Leg Curl? Dan zijn er nog twee andere fouten die regelmatig worden gemaakt.


4. Je haalt kracht uit je onderrug

Met de Lying Leg Curl train je alleen jouw hamstrings en dus niet je onderrug. Je zou dan ook geen last moeten krijgen van je onderrug tijdens of na de oefening. Als je dit wel krijgt, haal je waarschijnlijk kracht uit je onderrug en dat is niet de bedoeling.

Let er dan extra goed op dat je de kracht uit je hamstrings haalt en niet uit de rest van je lichaam. Het kan ook helpen om je buikspieren aan te spannen tijdens het doen van de oefening en je heup in het bankje te duwen.


5. Je knieën liggen op het kussen

Het is niet de bedoeling dat je knieën op het kussen van de Lying Leg Curl machine liggen. Hier komt dan namelijk druk op te staan en dat is niet goed. Zorg er daarom voor dat je knieën net iets onder de rand van het kussen uitsteken en vrij kunnen bewegen.


Wil je de Leg Curl eens bij ons in de PT-Studio proberen?

Neem gerust contant met ons op en we leggen je graag op de 'pijnbank' ;-)


Volg je Project New Me al op Facebook en Instagram?







Bron: Krachttraining-vrouwen

30 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven