De grootste voor- en nadelen van 12 weken bulken

Weet wat je te wachten staat.


Hoeveel spiermassa kun je opbouwen als je 12 weken een bulk-dieet volgt?


De voor- en nadelen van bulken

Als je ons achteraf vraagt wat wij van bulken vinden, krijg je gegarandeerd een uitgebreid antwoord. Dit proces is immers niet met een paar woorden samen te vatten. Dit komt mede doordat bulken diverse voor- en nadelen met zich meebrengt. Hier zijn onze belangrijkste leermomenten van de afgelopen maanden.


Bulken is een levensproject

Om te beginnen is het goed om te beseffen dat bulken keihard werken is. Het is noodzakelijk om je hier vooraf bewust van te zijn. Het zit namelijk zo... Bulken kun je niet zomaar tussen je leven door fietsen. Nee, bulken wordt je leven. Daarom zul je soms nee moeten zeggen tegen andere bezigheden, om optimaal vruchten te plukken van dit proces.


Gelukkig is dat precies waarom het leuk is om te doen. Bulken geeft écht iets om een paar maanden lang je tanden in te zetten. Letterlijk en figuurlijk. Je werkt naar een bepaald resultaat toe en moet voortdurend afwegingen maken hoe je dingen het best kunt aanvliegen. Trial and error, noemen we dat. Maar het leuke is dat elke goede keuze op de beste manier wordt beloond: met gains. En ja, dat motiveert enorm.


"Blijkbaar was bulken echt nodig om mijn fitnessdoelen te behalen."



Er gebeuren magische dingen

Want hoe fijn is het om op verschillende manieren progressie te boeken en je lichaam telkens te zien veranderen? We kunnen je het antwoord verklappen: heel fijn. Vanaf week één zagen we al verschil in de spiegel, maar vooral ook aan de stang. Zodra je je spieren genoeg brandstof geeft, gebeuren er echt magische dingen. Doordat je koolhydraatinname toeneemt zien je spieren er voller en groter uit, wat vooral bij het bovenlichaam een wereld van optisch verschil maakt. Toen wij dit ook nog aftopte met een dagelijkse dosis creatine, nam mijn kracht nog verder toe gingen mijn grote lifts door het dak.



GEBRUIK KORTINGSCODE PROJECTNEWME10 EN PAK 10% KORTING.


Gedurende 12 weken leverde dit veel progressie op, met betrekking tot bankdrukken, squatten en deadliften. Veel meer kilo per oefening kunnen verzetten. Stiekem vonden we dit misschien nog wel leuker dan onze nieuw verworven spiermassa. Met name omdat het heeft geholpen om oude plateaus te doorbreken. Hierdoor kunnen wij weer een stap verder komen qua resultaten in de sportschool. Blijkbaar was bulken echt nodig om onze doelen te behalen.


"Stop met bulken net voordat je sixpack verdwijnt."


Het kan altijd groter

Dat brengt me bij het volgende: iets waar wij tijdens het bulken best tegenaan zijn gelopen. Op een gegeven moment ontdekten we dat hoe meer we aten, des te groter we werden. 'Duh! Dat is waar bulken om draait!' hoor ik je al roepen. Alleen brengt dat effect wel een dilemma met zich mee: wanneer is het klaar? Bij cutten is die grens immers vrij duidelijk - op een gegeven moment is er simpelweg geen vet meer over. Bij bulken echter, kun je altijd doorgaan. Toch is bigger niet altijd better, vinden wij persoonlijk. Met name als het je een onzeker gevoel en een flinke hoeveelheid vetmassa oplevert. Onze gouden tip: 'Stop met bulken net voordat je sixpack verdwijnt.' Uiteraard kun je ook doorgaan, alleen levert dat in de praktijk zelden meer kwaliteit en spiermassa op, maar wel een hoop vet. 'Permabulk', noemen we dat. Oftewel, vet waar je onnodig lang mee blijft zitten. Eeuwig zonde.


Veel eten gaat niet vanzelf

Het onderwerp waar wij de meeste vragen over krijgen, is zonder enige twijfel: voeding. Want hoe moet je nou grote hoeveelheden eten naar binnen werken en tegelijkertijd ook al je macro's halen? Na 12 weken bulken kunnen wij zeggen dat het een mix is van verschillende zaken. Allereerst gewenning. Bij de eerste keer dat we 100 gram rijst moest wegwerken, dachten we: dit is onmogelijk. Toch lukt het een paar weken later om zelfs 200 gram achter de kiezen te krijgen. Een deel daarvan is mentaal, en een ander deel is fysiek. Zie het als een kampvuur: als je er grote houtblokken op gooit, wordt het vuur groter en heb je weer meer houtblokken nodig zodat het vuur blijft branden. Datzelfde gebeurt ook in je lichaam. Als je goed eet en zwaar traint, krijgt je lichaam vanzelf behoefte aan meer eten. Voeg daar voldoende lichaamsbeweging (wandelen of een beetje HIIT) aan toe en ervaar het verschil.


Daarnaast is het een kwestie van slim eten en timen. Probeer niet om 3.000 calorieën over slechts 2 á 3 maaltijden te verdelen. Zulke porties krijg je onmogelijk weg. Terwijl 5 keer per dag een kleinere hoeveelheid eten waarschijnlijk prima lukt. Wanneer je deze maaltijden ook nog slim kiest, wordt het nog makkelijker. Pindakaas, noten, havermout, volle kwark, rijst en avocado's, bijvoorbeeld. Dit zijn allemaal gezonde producten met veel calorieën, die relatief weinig maagruimte innemen.


Ook supplementen kunnen je bij helpen bij het bulken. Wanner je al je eiwitten uit de natuur moet halen, staan je kaken nauwelijks stil. Door één of twee keer per dag eiwitpoeder aan je dieet toe te voegen, spek je je macro's enorm en maak je het makkelijker voor jezelf. Of wat dacht je van rijst, pindakaas of havermout in poedervorm? Mix dit door je shake, of maak je eigen gezonde weight gainer. Nog makkelijker (en gezonder) calorieën toevoegen bestaat bijna niet.


Maak het werkbaar

Een laatste tip is om een routine te vinden waarmee je kunt leven. 12 weken lang producten eten die je vies vindt, gaat het leven niet leuker maken. Maar ook als je merkt dat je last krijgt van je buik, of dat je je - om welke reden dan ook - simpelweg niet goed voelt door de producten of hoeveelheid voedsel, ga dan vooral opzoek naar wat wél werkt. Gains gaan immers nooit boven gezondheid of geluk. Er zijn oprecht honderden manieren om aan je calorieën te komen. Blijf daarom niet hangen bij één aanpak omdat iemand anders er succes mee heeft. Het moet ook voor jou realistisch en werkbaar zijn. Want als dat het geval is, is bulken één van de leukste dingen die je als sporter kunt doen.


Volg je Project New Me al op Facebook en Instagram?








Bron: Menshealth.nl





33 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube