Zes manieren om fitter te worden in 17 dagen

Je goede voornemens maak je sneller waar dan je denkt.


Geef jezelf 17 dagen lang over aan deze regels en binnen no-time voel jij je topfit. En vooruit: je mag 18 januari in de namiddag starten.


Regel 1: Blijf consistent

Voornemens als elke dag sporten en stoppen met drinken, blijven niet plakken. Besluit gewoon te minderen, bijvoorbeeld: ik drink 1 of 2 dagen in de week alcohol en dan houd ik het bij 2 of 3 glazen bier.


17-dagen doel: Houd je eraan om drie tot vier keer per week te sporten. En leef dit (minstens) voor zo'n 90 procent na.


Regel 2: Zorg dat elke maaltijd eiwitten en groente bevat

Diëten zijn moeilijk, dus zie het als een nieuw voedingspatroon. Ja, ook ’s morgens. Simpele tips: doe een handje spinazie door je shake, eet je sandwich tijdens de lunch met sla, tomaat en ei en zorg dat ’s avonds je bord voor het grootste gedeelte gevuld is met groenten en eiwitten. Laat gepaneerde producten staan.


17-dagen doel: Eet twee porties eiwitten zo groot als je handpalm en twee porties groenten zo groot als je vuist bij iedere maaltijd. Leef dit voor (minstens) 80 procent na.


Regel 3: Word sterker

Ga voor krachttraining. Doe squats, lunges, bankdrukken, deadliften en pull-ups. Maar gebruik niet elke keer hetzelfde gewicht, voeg 1 tot 3 kilo per keer toe. Op die manier zet je je spieren onder druk, waardoor ze zich zullen aanpassen en groter worden.


17-dagen doel: Voeg (minstens) 10 procent van deze oefeningen toe aan je fitnessroutine.


Regel 4: Je moet je koolhydraten verdienen

Begin niet met alle koolhydraten uit je leven te bannen. Je hebt koolhydraten nodig om je spieren te herstellen na een heftige work-out. Maar ook om het hormoon 'leptine' te reguleren dat je stofwisseling regelt.


17-dagen doel: Stop in de maaltijden voor en na je work-out gezonde koolhydraten. Denk hierbij aan granen, aardappelen, quinoa, rijst en fruit.


Regel 5: Zorg dat je elke nacht acht uur slaapt

Je lichaam krijgt kans om te herstellen wanneer je rust. Als je slecht slaapt, behaal je geen of onvoldoende resultaat. Geloof ons, deze regel kan je leven veranderen en je binnen de kortste keren fitter maken dan ooit.


17-dagen doel: Slaap ten minste vijf nachten per week acht uur.


Regel 6: Verminder je stress

Stress zorgt niet alleen voor een hogere bloeddruk, je cortisolgehalte wordt er veel te hoog van. Een te hoog cortisolgehalte vertraagt de spiergroei, houdt vet vast waardoor je minder kunt verbranden en zorgt voor minder goede prestaties in de sportschool. Ontspan voldoende, ga een paar keer per dag naar buiten en zorg dat je dingen als koken en schoonmaken met aandacht doet. Geloof ons, het helpt.


17-dagen doel: Probeer elke dag je ogen 10 minuten dicht te doen om te ontspannen. Ga mediteren, doe ademhalingsoefeningen of wandel voor en na je werk een rondje om de buurt waarin je woont. Tijdens de pauze(s) op je werk ga je ook even naar buiten.





58 keer bekeken0 reacties
  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube